FANDOM

W celu popularyzacji najcenniejszych zabytków Polski, które wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO, i uczczenia trzydziestej rocznicy wpisania pierwszych polskich obiektów na Listę, Zarząd OM PTTK w Warszawie ustanowił Odznakę Szlakiem Zabytków Światowego Dziedzictwa UNESCO w Polsce. Autorami regulaminu i znaku graficznego Odznaki są Daniel Kuligowski i Szymon Bijak.

Regulamin

  • Odznaka została ustanowiona w roku 2008 przez Oddział Międzyuczelniany Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w Warszawie z okazji trzydziestej rocznicy wpisania na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO pierwszych polskich obiektów.
  • Celem odznaki jest popularyzacja turystyki i krajoznawstwa oraz systemu odznak PTTK, a w szczególności polskich obiektów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.
  • Odznaka posiada cztery stopnie:
    • popularny
    • brązowy
    • srebrny
    • złoty
  • Odznakę można zdobywać jednocześnie ze zdobywaniem innych odznak turystyki kwalifikowanej i krajoznawczych.

                                                   Warunki zdobywania odznaki
  • Odznakę można zdobywać po ukończeniu 6 lat.
  • Odznakę zdobywa się w kolejności stopni.
  • Warunkiem zdobycia odznaki w danym stopniu jest zwiedzenie określonej liczby obiektów z Listy Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO w Polsce zamieszczonych w załączniku do niniejszego regulaminu.
  • Obiekt zaliczony do zdobywania odznaki w danym stopniu nie może być zaliczony do zdobywania stopni wyższych.

Stopień odznaki Liczba obiektów
popularny 1
brązowy 3
srebrny 5
złoty 7
  • Nowe obiekty wpisane przez UNESCO na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego automatyczne wchodzą do puli obiektów do zwiedzania.
  • Przy zdobywaniu kolejnych stopni odznaki nie ma ograniczeń czasowych.

    Weryfikacja
  • Podstawą do weryfikacji odznaki jest kronika zwiedzanych obiektów, którą można prowadzić w dowolnej formie. W przypadku formy elektronicznej kronikę należy zapisać na trwałym nośniku, np. płyta CD.
  • W kronice powinny znaleźć się następujące informacje: imię i nazwisko oraz data i miejsce urodzenia zdobywającego, nazwa obiektu oraz potwierdzenie zwiedzania w dowolnej formie np. zdjęcia na tle obiektu, pieczątka, bilet wstępu lub podpis członka kadry programowej PTTK, w szczególności Instruktora Krajoznawstwa PTTK.
  • Odznakę weryfikują i przyznają zatwierdzone przez Komisję Krajoznawczą ZG PTTK zespoły weryfikacyjne mające prawo nadawania Regionalnej Odznaki Krajoznawczej PTTK.

    Postanowienia końcowe
  • Dystrybucję odznak prowadzi Oddział Międzyuczelniany PTTK w Warszawie (adres korespondencyjny Senatorska 11, 00-075 Warszawa).
  • Interpretacja niniejszego regulaminu przysługuje Zarządowi Oddziału Międzyuczelnianego PTTK w Warszawie

Regulamin zatwierdzony przez ZG PTTK 29 marca 2009 r.Wykaz obiektów

  1. Stare Miasto i Kazimierz w Krakowie
  2. Zabytkowa kopalnia soli w Wieliczce
  3. Niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
  4. Białowieski Park Narodowy
  5. Stare Miasto w Warszawie
  6. Stare Miasto w Zamościu
  7. Średniowieczny zespół miejski Torunia
  8. Zamek Krzyżacki w Malborku
  9. Kalwaria Zebrzydowska
  10. Kościół Pokoju w Jaworze
  11. Kościół Pokoju w Świdnicy
  12. Drewniany kościół w Binarowej
  13. Drewniany kościół w Bliznem
  14. Drewniany kościół w Dębnie Podhalańskiem
  15. Drewniany kościół w Haczowie
  16. Drewniany kościół w Lipnicy Murowanej
  17. Drewniany kościół w Sękowej
  18. Park Mużakowski w Łęknicy/ Bad Muskau
  19. Hala Stulecia (Hala Ludowa) we Wrocławiu

Regulamin i znak graficzny opracowali: Daniel Kuligowski, Szymon Bijak

Więcej z Fandomu

Losowa wiki